Nota de peu

Des de dilluns passat estic immersa en l’estudi de dos assignatures que he de recuperar a la facultat a principis de setembre. Així doncs, repassant els apunts d’una d’aquestes he vist una cosa que m’ha semblat si més no interessant:

Tal i com apunten les meves anotacions preses a classe de Relacions Internacionals I, la teoria de la disciplina es refereix a una potència mundial com a aquell Estat que té capacitat per influir en un o més àmbits de les RRII (Relacions Internacionals) o bé en un determinat espai geogràfic. Després d’això, ens parla del poder dels Estats i com aquests poden ser mesurats: se’ns mostra una classificació entre recursos tangibles i intangibles.

Recursos tangibles:

1. Població
2. Territori
3. Recursos naturals
4. Capacitat agrícola dels Estats
5. Força militar

Recursos intangibles:

1. Capacitat de lideratge
2. Eficàcia general de l’Estat
3. Cohesió social
4. Reputació i prestigi
5. Capacitat de solidaritat


Finalment, se’ns torna a mostrar una altra classificació que ens permet mesurar la importància dels diferents estats que formen la societat internacional: superpotències, grans potències, potències mitjanes, petits estats i finalment els microestats.

Amb tot aquesta informació doncs, em sembla simplement ridícul afirmar que Espanya es troba en la 8a posició com a potència mundial: una cosa és parlar d’un indicador macroeconòmic com el PIB –certament, Espanya n’és el 8è Estat–, i l’altra es voler extrapolar aquest simple indicador a tota la capacitat per influir en un o més àmbits de les RRII o bé en un determinat espai geogràfic.

PS: Després d’aquesta nota de peu, més val que torni a estudiar. El dia 4 de setembre no està pas tant lluny.


LA FRASE: “Un no és desgraciat sinó en la mesura que ho vol ser”, JOAN SALES, Incerta glòria, pàgina 429, capítol II de la tercera part.

LA CANÇÓ: Concerto Para Piano Nº 1 Em Mi Menor, Op. 11 – Allegro Maestoso, de Frédéric Chopin

Anuncis

3 thoughts on “Nota de peu

  1. Bones.
    (Gràcies pel comentari al bloc, l’enllaç que vares fer, però, no funciona)
    Sobre el que ens expliques jo fa un temps vaig afegir una nova categoria: la de les prepotències mundials. Em va molt bé per a entendre les RRII actuals, i per valorar-les. També em serveix per mantenir tot el bo que té la potència, així com per veure algunes impotències que es volen disfressar.

  2. hahahahahaha Hem sembla molt bo això que has dit sobre les “prepotències mundials”… Potser, en el moment de fer l’examen, si em pregunten alguna cosa relacionada amb aquest apunt del temari, afegiré una nota de peu a l’estil com el teu comentari. Així, per crear noves teories en la disciplina… mai se sap! ;)

    PS: ah, i el copyright és teu, sens dubte.

    Salut!

  3. He tornat d’unes merescudes vacances i dels anteriors posts m’he detingut exclusivament en el post “Futur d’Esquerra” que és boníssim globalment.
    Sobre les RRII, cal dir que les classificacions són subjectives i que no s’han de complir sempre i/o fer cas de tot al peu de la lletra.

    Per cert, sort en l’estudi de RRII.
    Jo estic en la mateixa fase que tu, però amb la diferència d’haver de dedicar-me a intentar aprovar l’Economia I de “l’estimada” Llera pel dia 5.

Deixa un comentari

