“Puis me trob sol en amor, a mi sembla": XCIV

Fa uns dies vaig rescatar un llibre de la meva àvia –un dels pocs que es va poder comprar, degut òbviament, a la manca de recursos econòmics– que estava perdut per les prestatgeries de casa: Antologia poètica d’Ausiàs March, edició del febrer de 1979, a cura de Joan Fuster.

Aquest és un fragment del poema XCIV que vaig llegir per primera vegada quan devia tenir d’entre 10 i 12 anys. Em sembla que no em cansaré mai de rellegir-lo:

XCIV

“Qui ama carn, perduda carn, no ama,
mas en membrant lo delit, do li resta.
En tot amor cau amat e amable;
doncs, mort el cos, aquell qui ell amava
no pot amar, no trobant res que ame.
Amor no viu, desig mort i esperança,
i en lo no-res no pot haver espera;
quant és el cos, la Mort a no-res torna.”

A la traducció al català actual, a cura de Joan Fuster:


“Qui ama la carn, ja no ama quan la carn s’extingeix,
i, recordant-se del delit, li’n resta dol.
En tot amor hi ha amat i amador;
doncs, mort el cos, aquell qui el cos amava
no pot amar, puix que no troba res a amar.
Amor no viu quan moren desig i esperança,
i en el no-res no pot haver-hi espera:
la Mort torna en no-res tot quan pertany al cos.”

LA CANÇÓ: Simfonia n 36 en do M, K.425 “Linz” – Presto, de Wolfgang Amadeus Mozart.

Anuncis

5 thoughts on ““Puis me trob sol en amor, a mi sembla": XCIV

  1. El poema és preciós, i si Ausiàs March hagués estat anglès, francès o espanyol, el tindríem a l’alçada dels més grans, sens dubte.
    Cal llegir tot Ausiàs March. I rellegir-lo. I pensar que ell solet, el tio (!), revoluciona d’un cop tota la tradició trobadoresca (i post-trobadoresca, si vols) partint, senzillament, de l’expressió de la passió amorosa.

  2. A mi també m’ha agradat el poema del post i això que no em considero ni molt menys fan ni lector de poesia.
    M’ha agradat el poema encara que estigui arrastrant l’estat de shock per l’efecte Tintó jeje.

    Petons !

  3. Joan Arnera,
    res a dir: March parla per sí sol. Una joia.

    Odalric,
    i tant sí és fantàstic!

    Andrew,
    bufff, no me’n parlis de l’ensurt de classe… encara estic en estat de Chock! haha

Deixa un comentari

