Terrorisme

Ja fa uns anys que una professora ens va dir a classe que considerava terrorisme, a l’escola, obligar a una criatura a escriure les seves primeres paraules en una llengua que no era la seva.

I fa uns dies tot llegint aquest fragment em van venir al cap les seves paraules:

«La mestra ens feia fer aquella cal·ligrafia tant rodoneta amb l’acabament de cada lletra cap amunt i la erra amb aquell rínxol a l’esquerra que a mi em semblava un tirabuixó. I a estudi de fred no en passàvem gota perquè donya Paquita no es deixava vèncer per l’escarransiment de les cases, i deia que volia un bon munt de llenya cada setmana, a la sala, que les lletres només entren amb una mica d’escalfor, i que, si volien que aprenguéssim, calia «poner un poco de buena voluntad». Perquè jo el poc que sé, que quasi tot ho vaig oblidar més endavant, ho vaig aprendre en castellà. No em sabia avenir els primers dies que aquella senyora mestra, que no sé pas que devia saber d’on havia sortit, no es fes entendre quan parlava. Al final la vam comprendre i ella també ens entenia quan parlàvem nosaltres, però no sé per que dissimulava com si li fes vergonya o una mica de quimera. D’aquells hiverns de costura me’n recordo com si fos ara.»

BARBAL, Maria. Pedra de Tartera: 20a edició. Barcelona: La Magrana, 2001, p. 12

LA CANÇÓ: Ballade nº4 in F minor op.52. Andante con moto, de Frédéric Chopin.

One thought on “Terrorisme

  1. Si un mestre actual no fós capaç de veure aquestes coses, no es tractaria d’un mestre, sinó del producte d’un ensenyament superior ja en sí mateix podrit i totalment deficitari. Però tanmateix el que no parla català amb els alumnes.

    La pedagogia és tot un món, interessantíssim percert!

    La meva mare m’explica que quan ella anava a l’escola la professora era molt dura, els odiava i els pegava rabiosament amb una bara, tots la temien i el seu marit era militar a més de professor de la mateixa escola. Un dia un marrec li va prendre la bara de les mans i li va trencar la bara amb un cop de genoll. Aquests són els imprescindibles!

    Salutacions :)

Deixa un comentari

