Fragment de “Maria Rosa”, d’Àngel Guimerà

[…]

MARÇAL: (carinyós): Maria Rosa: estem sols aquí…

MARIA ROSA: (corrent a la porta d’en QUIRZE): Germà!

MARÇAL (rabiós): Sí, que vinguen i em trobin!

MARIA ROSA: Ah, que has sigut el diable per a mi!

MARÇAL: El diable sí que ho ha sigut, sí: i ho sóc! Més sóc un diable que s’ha emprendat de tu, que no tens ànima. Mira’t si pot ser més remaleïda la sort meva! Que tu m’encens i em lligues com si al llarg del cos se’m cargolés una serp que mai s’acaba! Mes si no pots saber fins a on arriba aquest desvari! Mira’t: quan no surts de casa en tot el dia, i sé que t’amagues per no veure’m, quin desig més encès de posar el cap sota una roda o de saltar tot jo a trossos enlaire al rebentar la barrinada!… I a la nit, quan tot és tancat, arrossegant-me, com un llop que té fam, m’acosto a aquesta casa, i m’estenc davant del portal, i, rabiós, per les escletxes me crec que t’escolto i que et respiro. I no és el vent, no, qui batzega la porta; que sóc jo mateix, que amb el cap m’hi rebato i et crido i ploro, desesperat, com ploro ara! Sí que estic plorant, que no puc més! Perquè t’estimo, t’estimo i em moro.

MARIA ROSA: Marçal!… Diuen que tot pot ser en aquest món si allà dalt ho volen. Tot no, tot no, que jo donaria… fins la gloria del cel, Déu m’ho perdoni, perquè tu fossis l’Andreu! Perquè ara a tu jo no et dec voler, no! Puc fins morir-me estimant-te; però jo puc consentir-ho que aquí dintre et vulguen… (Per son pit) Que hi té d’haver l’Andreu, aquí dintre! I ja hi és; ja hi és! I quan tu t’acostes, jo el sento com s’aixeca i et crida: «Ves-te’n d’aquí fals company que em vols robar l’amor de l’esposa! Fuig, traïdor i lladre d’amic! Lladre, traïdor, i assassino

[…]

GUIMERÀ, Àngel; Maria Rosa; 1a edició, Barcelona: Edicions 62, 2008, pàgines 166 i 167.

LA CANÇÓ: Simfonija št.41 v G-molu K 551 Jupiter_1 Allegro Vivace, de Wolfgang Amadeus Mozart.

3 thoughts on “Fragment de “Maria Rosa”, d’Àngel Guimerà

Deixa un comentari

