De Mossos i manifestants

Saben els lectors d’aquest petit espai –si em permeten afirmar– que no sóc d’aquelles persones que es puguin considerar instal·lades en la política del no constant, maniqueista i de l’extremisme absorbent i obsolet. I bé, espero que quan acabin de llegir aquest apunt d’avui –si és que l’acaben– continuïn pensant més o menys el mateix de la meva persona.

Tot això els hi ho dic perquè suposo que estaran al cas dels esdeveniments ocorreguts ahir durant tot el dia que van monopolitzar la premsa durant força hores. Doncs bé, la meva primera reacció en despertar-me i escoltar el Basté explicant el fet que s’havia desallotjat la Central de la UB dels estudiants anti-Bolonya vaig pensar: ja era hora! –no crec que sigui gairebé res del que fan la millor manera de reclamar res políticament seriós–.

Però fins aquí tot dins d’una certa normalitat. La meva sorpresa però, va ser al migdia en consultar Internet i veure tot de vídeos sobre els esdeveniments ocorreguts en diferents mitjans i redactat en diferents tendències. Però era innegable que Plaça Universitat semblava traslladada el 1975. No obstant això, i que quedi dit d’entrada que no conec exactament les circumstàncies del desallotjament, ni les condicions, ni les persones que finalment es van quedar a dins; en tot cas però és indubtable que imatges com aquelles no deixen indiferent ningú –a mi, per exemple, més que els cops de porra i les corredisses em va impactar moltíssim la imatge d’una noia resseguint una filera de mossos amb un llibre a les mans–. I també dir amb franquesa que no conec els procediments pels quals actua la policia en casos d’aquests ni tampoc sóc tant ingènua en pensar que les persones que van oferir resistència fossin tots uns santets baixats de l’escolania.

El dia va anar desenvolupant-se, la manifestació improvisada al migdia també i finalment, i després d’unes quantes hores a la biblioteca davant dels apunts vaig acabar decidint anar a Plaça Universitat a la concentració en contra les agressions –que no contra Bolonya: recordo dir fa uns dies, i amb insuls inclosos que em van oferir de comentaris, que no estic en contra del procés fet que per altra banda seria tema per un altre article–. Però el que els hi deia: a les 20:30 em planto davant d’Universitat i busco els meus companys que sí que estan en contra de Bolonya els quals per cert no són no dropos ni ganduls ni tota la carrua de desqualificacions carregades de demagògia que es diuen força sovint i que volen generalitzar el comportament d’alguns (i algunes) –veuen, si fins i tot se m’apega aquesta cosa feminista casposa de posar també el gènere femení he,he)–.

I com els estava dient, la concentració feia una estona que s’havia engegat i pocs minuts després començava la marxa –també desconec si es tractava d’una manifestació improvisada sense notificació a les autoritats– direcció Plaça Catalunya. Els crits eren una mica els de la línia de sempre però vaig veure persones que, com jo, no s’haurien sumat a la manifestació si no fos pels esdeveniments del matí.

I bé la cosa en arribar a l’alçada de Rambla Catalunya em va semblar que es van començar a posar una mica estranyes i després de pensar-m’ho cinc minuts vaig pensar que seria millor que marxés i em vaig refugiar –després de veure la quantitat més gran de mossos de la meva vida– a l’Ateneu. Des d’allà i amb la biblioteca en un silenci sepulcral i tot estudiant només se sentia l’helicòpter que va sobrevolar la ciutat durant tota la nit–.

I a les 10, hora de tancament de portes de la biblioteca vaig decidir trucar els amics –una de les quals, per cert, de les millors de la promoció de polítiques a la Universitat– i després d’insistir dues o tres vegades per telèfon sento una veu d’ella tremolosa, morta de por i mig plorant dient-me que els Mossos els havien perseguit per tot el Raval, que havien estat a punt de ser agredits i que estaven dins d’un bar refugiats esperant poder marxar cap a casa.

I si volen complementar la informació només cal que es passegin per la premsa del dia d’avui i veuran el pa que s’hi va donar.

PS/ bé, i repeteixo que no estic en contra del desallotjament. No hi fan res 4 mesos tancats els estudiants en una Universitat. Ara, crec que és molt important destriar el gra de la palla, i en aquest cas el d’ahir va ser molt seriós.

PS2/ i si poden els suggereixo que mirin aquestes fotos fetes per David Datzira. Molt bona feina:

http://www.flickr.com/photos/datzira/


LA CANÇÓ: This love, de Maroon 5.

11 thoughts on “De Mossos i manifestants

  1. Benvolguda Lídia…

    avui m’hauràs de perdonar que m’ho faci de “veterano”. Qualsevol situació de tensió genera una descarrega d’adrenalina brutal. Veure’t empaitat per la policia és, des d’aquest punt de vista, adrenalínicament letal, quasi que col·lapsa. Jo mateix m’he hagut de refugiar en múltiples ocasions als llocs més inversemblants: esglésies (inclosa la catedral), bars, escales de veïns… contenidors (dins).

    El problema no és aquest, no és aquesta descàrrega adrenalínica que els esdeveniments provoquen. El problema és quins són els esdeveniments. El problema és que s’hi està fent. El problema és si s’ha estat el provocador o la víctima.

    I Lídia, permet que avui discrepem, la policia ha fet el que havia de fer. No només té el meu suport el rector de la UB, sinó també la nostra policia. I això és així. Contra la violència brutal que han exercit aquests energumens pseudoestudiantils, la policia ha actuat amb proporció i amb la força necessària.

    Això no és res d’universitari. La universitat ha estat l’excusa per a uns quants antisistema, perfectament organitzats, per a provocar una revolta tipus grega.

  2. Elies, la policia no ha fet el que havia de fer. La policia havia de pegar les persones que s’estaven manifestant pacíficament? La minoria que va llençar coses quedava molt lluny dels milers de persones que estàvem amb llibres a la mà o amb els braços aixecats. Per tant, de provocació violenta, res. Ser mosso no implica donar cops de porra indiscriminats, quina necessitat hi havia? La repressió va ser brutal.
    Lídia, gràcies pel post, i per certes al·lusions… un petó!

  3. Hola Lídia!
    Estava amb ella quan la vas trucar. Sincerament, mai en la meva vida havia viscut unes escenes de pànic com les d’ahir a la nit. La gent estava espantada, pels carrers del Born tot eren corredises amunt i avall, furgones i grups de mossos en totes direccions i carregant contra tot grup major de 5 persones o que digués alguna cosa. Sento molt dir-ho, però analitzant tot el dispositiu que hi havia preparat, he de dir q la càrrega i l’estratègia de portar els estudiants pels carrerons dispersats i indefensos estava preparat. En qüestió de 5 minuts tot el barri estava rodejat. no es podia sortir fins que veiem que els furgones es desplaçaven cap a un altre carrer, i llavors tots a correr com en una guerra. Avuí he sentit que gent gran i nenes han resultat ferits. Jo mateix vaig veure homes de més de 50 anys caure al terra, correr, i sent portada per joves.

    Només dessitjo que hi ha responsabilitats polítiques i es demani perdó públicament. No estareu d’acord, però Bolonya s’aplica a cops de porra.

  4. Totalment d’acord. Ja n’hem parlat aquests dies i em sembla que estem d’acord que tant els uns com els altres s’han passat: els estudiants ocupant el rectorat i els mossos utilitzant abusivament la força. Un petó!

  5. Ho acabo de llegir, Lídia. No seré jo precissament qui defensi els Mossos de Saura, però entenc que aquesta situació d’ocupació de facultats no podia continuar d’aquesta manera.
    El que no donaré suport mai seran als boicots i a les ocupacions.
    Respecte a l’actuació dels Mossos, s’hauran de depurar responsabilitats, en cas que hi hagin, en d’altres àmbits.

    PD: M’imagino quina és la companya a la qual fas al·lusió i creu-me que em sap greu que hagués hagut de viure allò o que fins i tot l’hagin pogut colpejar.

  6. Benvolgut Elies,
    a la manifestació d’ahir caminàvem, i com bé diu la Lídia, hi havia un bon gruix de gent que no haviem donat suport a les tancads, però que desprès del que havia passat al matí, vam creure que hi haviem d’anar.

    L’actuació dels Mossos (la nostra policia i el que vulguis, però per molt nostres que siguin també s’equivoquen) va ser desproporcionada: gent amb les mans aixecades rebent cops de porra, periodistes…

  7. No sé ni com he arribat aqui però m’animo a comentar, perquè de veritat que no entenc com podeu dir algunes coses.

    Un dels eixos del capitalisme és convertir absolutament tot en mercaderia. Ja sigui el cos de la dona o les titulacions universitaries. No sé on he llegit que amb el Plà Bolonya, la titulació equivalent a l’Enginyeria Industrial actual costarà 9.000 euros. Els pobres que es fotin. Sembla que aquí hi esteu d’acord.

    A l’autora; el fet de tancar-se a les aules, rectorats o qualsevol altre lloc no és cert que no serveixi de res. Es tracta d’una acció mediàtica que fa possible que, segurament per una tendència sensacionalista, certes problemàtiques surtin a la llum en els grans mitjans de comunicació, que són els que creen un estat d’opinió generalitzat en el món on vivim. Trist i cert.

    Elies; em pots definir el que consideres antisistema? És una paraula que llegeixo sovint en aquests mitjans de comunicació i encara no entenc massa. El sistema deu ser el capitalisme, que té conseqüències com matar de gana a molts africans a costa dels que vivim a “occident”. Diria que el sistema necessita d’aquestes criatures de 13 anys que traballen 12 hores al dia per un plat d’arroç o s’enfonsa. També forma part del sistema el meu atur i la meva no-vivenda. I entre d’altres coses, es sustenta en la por a passar per la presó o que els mossos t’apallissin si no acates les normes (i per exemple okupes un espai abandonat fa 10 anys). Jo hi estic en contra, i per tant suposo que soc antisistema.

    En qualsevol cas, els mossos han apallissat a tort i a dret a moltes persones que es manifestaven pacificament. M’ha semblat que la teva opinió és que s’ho mereixien per estar acompanyats de persones “antisistema”. En el que tens raó és que són policies i és la seva feina. Ells són els qui s’han d’assegurar de guardar l’ordre a base de violència i por, bàsicament són persones a qui se’ls otorga (per llei del sistema) una pistola i una porra, i davant d’un jutge, la seva paraula té més valor que la de qualsevol ciutadà. A més no tenen capacitat de decidir, només d’acatar ordres.

    Però jo t’explicaré el cas d’un company meu que si que és antisistema. És un veí d’Esplugues que ha sigut condemnat o a pagar 60 euros o a ingressar 10 dies a la presó. Perquè? Es va penjar durant 3 dies d’una façana del poble per denunciar l’especulació i destrucció de Collserola. Violent eh? I saps perquè és antisistema? Doncs perquè no té por. Ha decidit que no pensa col·laborar donant 60 euros a les administracions que destrossen el nostre entorn, que permeten que no tinguem vivenda i que ens guien a cop de porra. Ahir hauria d’haver-se fet efectiva l’ordre de cerca i captura. Cada dia a una presó catalana costa a l’administració 66 euros, esperem que amb els 660 euros que es gastaran, el puguin reincertar a la societat i estalviï per hipotecar-se 40 anys.

    Ja sé que no t’importa una merda, però tenia ganes d’escriure-ho, no em facis ni cas que no soc un veterano. El que si que no entenc, és de quina policia has hagut de correr tu amb aquestes idees que expresses.

    PD: Soc anticapitalista, antisistema, he okupat, he realitzar accions de desobediència. Mai he llançat una pedra a un policia. Però em mereixo que m’apallissin amb un kubotan.

    PD2: Ens és igual que segueixis pensant que som uns ganduls, que no hem obert mai un llibre. Nosaltres seguirem lluitant per tenir la possiblitat de no viure com ases per pagar un piset, fins i tot intentarem que les lleis del mercat i el consum no ens encarrilin tota la vida.

  8. Molt d’acord amb el post! Amb aquesta actuació tan sosl s’ha tirat llenya al foc, i s’han radicalitzat les postures fins al extrem, donant legitimitat i motius als més radicals!
    Realment Interior ha perdut la xaveta!

  9. A la segona manifestació, després del caos, jo anava caminant sol per un carreró del Born -havia perdut els companys durant les corredisses- i de sobte vaig rebre tres fortes garrotades del darrera, encara tinc els blaus. La majoria d’estudiants estaven espantadíssims i els mossos repartien a tort i a dret sense cap mena de vacil·lació ni discriminació. Es demana diàleg i debat sobre Bolonya i aquesta és la resposta de la Universitat i del govern. No tinc clar si el Pla Bolonya serà un avanç com creuen els uns o un retrocés com creuen els altres, encara estic pensant-hi. Però amb aquesta actitud autoritària l’esperit democràtic fa aigües, i això em sembla un indici que apunta més cap al que diuen els anomenats “salvatges” per la dreta política beneficiada generosament del critèri polític mercantil.

  10. Ja se sap a quins polítics NO NO NO se té que votar. si us plau que NO se olvidi que polítics , tots els que donant suport les barbaries de los gossos de esquadra.
    quan entendran els polítics i la policia que estem en democràcia i que el franquismo ja passo. això es intolerable en democràcia i els polítics no se enteran. FEM UNA LLISTE DE TOTS ELS POLITICS QUE DEMOSTREN LA SEVA CARA DE VERITAT CON AQUESTES COSAS ; PER NO VOTAR PER ELLS

Deixa un comentari

