I va arribar aquell ball que semblava que no arribaria mai*

«I va arribar aquell ball que semblava que no arribaria mai. I jo tremolava en baixar les escales de casa, i això que anava amb la Delina. Vam entrar a la sala d’estudi amb les taules arrecerades a la paret quan ja feia estona que se sentia la música des de fora. Em van sorprendre les mirades de la gent quan vam entrar. Els de ca l’Agust ja hi eren; també els de cal Sebastià…, com si presidissin. Ell no hi era i jo no era bona per dir que no. I ja em veus ballant amb el Martí de Sebastià amunt i avall. Estava gras com un teixó. […]

Jo veia que no podia desfer-me fàcilment de la meva parella. I el Jaume, només arribar, ho va simplificar amb una rialla com si ens coneguéssim sempre i un: ara toca als de Sarri ballar amb les fadrines de Pallarès! […]

Vam ballar tota l’estona sense parar. […] S’havia fet negra nit i jo em sentia als ulls i a la boca com una mena de miracle. […]

De la sala de l’estudi a la porta de casa hi havia sis passes comptades. Tocaven paret per paret formant una de les cantonades de la plaça. Estava davant les escales que feia una es poques hores que havia baixat i no em reconeixia. Volia esforçar-me a pensar que era la Conxa que havia anat a Pallarès a viure amb els oncles. Però no em deia res això. Ara jo només podia ser la Conxa del Jaume. Aquella alegria boja, enlloc de fer-me bellugar i botar, em deixava quieta i encara clavada en el pedrís de baix on ens havíem dit adéu. I això que el fred de la barana m’esperonava cap amunt.

Jo només volia retrocedir uns instants o mitja hora o si fa o no fa i recordar. I així tornar a sentir la seva presència al meu costat. S’escoltava encara vora meu el bullit de la gent i per instint vaig girar el cap. El Jaume em somreia a l’altre extrem de la plaça fent-me adéu amb el braç. Llavors vaig arrencar a córrer, cames ajudeu-me, cap a dalt. No em sentia d’aquest món: semblava que somiava.»

BARBAL, Maria. Pedra de Tartera: 20a edició. Barcelona: La Magrana, 2001, p.39, 40 i 41.

*publicat el 3 d’agost de 2008.

Deixa un comentari

